Strateji Geliştirme ve Kalite Yönetim Müdürlüğü |
Çocuk Yazını ve FSMVÜ Toplum Araştırmaları Merkezi işbirliğiyle gerçekleştirilen Çocuk Yazını Eleştiri Okulu eğitimleri tamamlandı.
Edebiyat kamusunda tartışılan meselelere odaklandığımızda dikkat çeken konulardan biri de “bizde eleştiri yok” söylemidir. Kelimenin etimolojik kökenine ilişkin açıklamaların her biri kendi tarihsel bağlamıyla birlikte düşünüldüğünde “Eleştiri nedir?” sorusuna ilişkin düşüncelerin de dönemin kültürel kodlarından ve estetik algısından bağımsız şekillenmediği fark edilebilir. Çocuk edebiyatı mı çocuk yazını mı hatta çocuklar için ayrı bir edebiyat var mı tartışmalarının da eleştirinin yokluğuyla iç içe geçtiği bir düzlemde Çocuk Yazını ve FSMVÜ TAM iş birliğiyle gerçekleştirilen Çocuk Yazını Eleştiri Okulu “çocuklar için” motivasyonuyla şekillenen her çalışmayı dikkate alarak siz katılımcıları disiplinlerarası ve eleştirel bir okuma deneyimine davet ediyor. İki modül olarak planlanan okulun ilk modülü 13 Şubat 2023 tarihinde başladı! Her dersin kendi içinde özel bir kurgusunun olduğu ve katılımcıların yazı katkılarıyla birlikte proje metinler hedeflenen “Eleştirel Okuma ve Yazma” dersi de dahil olmak üzere programımızın modülleri şu şekilde idi:
Çocuk Yazını I. Dönem Ders İçerikleri:
Yetişkinler İçin Çocuk Sineması Abdullah Kasay
1.Hafta: Sinema, Sanat ve Anlam İlişkisi
2. Hafta: Çocuk Sinemasını Anlama ve Kavramsallaştırma
3.Hafta: The Fall (Düşüş) ve Hayal ile Gerçek Arasında
4.Hafta: Arkadaşımın Evi Nerede? ve Yitirilen Sadelik
5. Hafta: Rüzgârlı Vadi ve Şimdiye Dair
Derinlikli Çocuk Edebiyatı Okumaları Efruze Esra Alptekin
1.Hafta: Çocuk Edebiyatı, Ben ve Öteki Karşılaşması, Hepi Topu Bir Tekir Eseri
2. Hafta: Gözlem ve Değerlendirme Farkı, Şanslıyım!, Şanssızım! Eseri
3. Hafta: Gözlemi Kabul Etme, Eksik Parça
4. Hafta: Toplum ve Üretim Ağında Yeniden Bağ Kurma, Boşluk Eseri
5. Hafta: Umut İlkesi Bağlamında Yeniden Yaşama, Kızıl Ağaç Eseri
Ekoeleştirel Çocuk Edebiyatı Okumaları Dr. Yasemin Yılmaz Yüksek
1.Hafta: Ekoeleştirel edebiyata giriş, Edebiyatta bahçe ve ağaç motifleri & anlatı mekânı olarak doğa- Büyükannemin Sarı Keçisi – Şafak Okdemir
2. Hafta: Kentleşme ve insan-doğa uyumu- Altınçayır Vadisi’nin Çocukları – Latife Tekin
3. Hafta: İnsan – insan olmayan ilişkisi, Şehre Giden Yol –Betül Kanbolat, Büyük Orkestra – Sima Özkan
4. Hafta: Ekoeleştirel bir ölüm ve arayış anlatısı- Dedem Bir Kiraz Ağacı – Angela Nanetti
5. Hafta: Ekoeleştirel okumalarda metinlerarasılık- Sekoyana’nın Kapıları & Kurda Kuşa Aşa – Şiirsel Taş
Çocuklarda Cinsel Eğitim ve Okur Yazarlığı Uzm. Psikolog Beyza Özeren
2. Hafta:‘Annem kardeşimi yedi mi?’: Birinci seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde birinci seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi. ‘Beni leylekler getirmemiş bir kere! Beni komşudan almışlar..’: İkinci seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde ikinci seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi.
3. Hafta: ‘Kamyon devirenler ve halası gelenler..’: Üçüncü ve dördüncü seviye çocukların gelişimsel özelliklerinin tanımlanması, bu seviyede gelen sorular çerçevesinde üçüncü ve dördüncü seviye cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi.
4. Hafta: ‘Konuşsana bir tanem. Neden hep susuyorsun? Susmak neyi halleder? Neden anlatmıyorsun?’
5. Hafta: Yetişkinlere yönelik yazılmış cinsel eğitim ve mahremiyet eğitimi kitaplarının incelenmesi. Bakım verenlere öneriler.
Çocuklar İçin Felsefe Eğitmen Eğitimi Sümeyye Sel Odabaş
1. Ve 2. Hafta: Çocuklar için Felsefeye Giriş, Neden Çocuklar için Felsefe? Filozofik Soru nasıl olur? Sorunsallaştırma, Argümantasyon, Kavramsallaştırma, Çocuklar için Felsefeye dair Farklı Yöntemler (Lipman, Tozzi, AGSAS-Lévine, Socratique)
3. Hafta: Felsefe Sanat İlişkisi (Holistik Yöntem Aktiviteleri) Kolaylaştırıcının Duruşu
Çocuklarla bir atölyede kullanılabilecek sanatsal desteklerin sunumu ve analizi (resimler, filmler, fotoğraflar, oyunlar…)
4. Hafta: Çocuklar için Felsefe Atölye Hazırlık Aşamaları: Pedagojik Fişler, Bir atölye nasıl tasarlanır?
5. Hafta: Çocuklar için Felsefe Atölye Örnekleri
Gyges’in Yüzüğü: İyi, kötü, yasalar
Thierry Dideu’nun “Yakouba” eserinden itibaren atölye örnekleri
Mutluluk ? Konusundan itibaren atölye geliştirmek
“Nobody is normal” kısa filminden itibaren düşünce geliştirme
Çocuklar için Felsefe Atölye Uygulaması (Katılımcıların atölye tasarımlarının işlenmesi)
Mitolojinin Kıyısında Çocuk Edebiyatı Yapmak Dr. Didem Arvas
1. Hafta: Çocuk Edebiyatında Yaşamın En Eski Formları Olarak Mitler, Arketipler, Efsaneler
2. Hafta: Bir Büyüme Hikâyesi Olarak Gılgamış
3. Hafta: Kırmızı’nın Mirası masalında Gılgamış’ın Ayak İzleri
4. Hafta: Freud ve Jung’un Kuramsallaştırdığı Bilinçdışı ile Arketip İlişkisi
5. Hafta: Çocuk Animasyonlarında Arketip Bulma Çalışması
Çocuk Yazını: Eleştirel Okuma ve Yazma Meryem Selva İnce
1. Hafta: Nedir Bu “Eleştiri” Dedikleri?
2. Hafta: Çocuk Edebiyatı Tarihi ve Türler
3. Hafta: Çok Bilmenin Yanlışı: Temel Kavramlar
4. Hafta: Okurluk: Arayışlar ve Alımlanışlar
5. Hafta: Yazmak Çözümlenir Mi?
Çocuk Yazını II. Dönem Ders İçerikleri:
Gizem Bulut- Harry Potter Okumaları
Hümeyra Demirel Dinler- The Coming of Age in Children’s Literature, The Theory and Narrative (Çocuk Edebiyatı’nda Büyüme, Teori ve Anlatı)
Sümeyye Öztürk Ulu- Resimli̇ Kitaplarda Görsel-Metı̇n İlı̇şkı̇sı̇
Dr. Fatma Hazan Türkkol- Yetişkinler İçin Medya Okur Yazarlığı
Dr. Melike Günyüz - Çocuk Edebiyatını Tasavvufla Düşünmek: Temel Motifler Ve İlişkilenimler
Naime Erkovan - Çocuk Edebiyatı ve Toplumsal Hareketler
Ümit Yaşar Özkan - Çizgi Roman Okumaları